Predstavte si, že sa chcete stať Superstar v televíznej show. Pre to, aby ste naozaj mali šancu zvíťaziť, musíte spĺňať dve veci- vedieť spievať a mať charizmu. Prečo? Pretože práve ona vám dáva to povestné „niečo“, čím dokážete zaujať, stať sa zapamätateľným, obľúbeným u publika, dokážete získať ich náklonnosť a v konečnom dôsledku ich hlasy. Byť charizmatický nie je len dobre vyzerať, ale je potrebné vedieť zaujať.
Barack Obama, Bill Gates, Will Smith, Dalai Lama – ako to, že sú takí šarmantní, takí charizmatickí? Vedia pritiahnuť pohľady ľudí, dodať im energiu, dokážu ich motivovať a inšpirovať. Ako to len robia? Prečo niekto má ten „dar“ a iný nie? Je nám daný do vienka alebo ho je možné získať?
Veľa ľudí si myslí, že charizmatickí ľudia sú perfektní – sú inteligentnejší, atraktívnejší, talentovanejší, lepší vo všetkom. Avšak prieskumy, ktoré boli na túto tému doteraz vykonané, hovoria naopak o nedokonalosti, o slabých stránkach ich osobnosti. Ako to? Poďme sa pozrieť, čo charakterizuje ich osobnosť.
Mnoho ľudí tvrdí, že narodiť sa ako prirodzený extrovert znamená disponovať veľkou charizmou. Nie je to však tak. Nezáleží na tom, či ste introvert alebo extrovert. Dôležité je predať vaše pozitívne emócie ostatným, vašu energiu, ukázať im svoju cenu a inšpirovať ich.
Vedci na univerzite v Lausanne vytvorili vlastné praktické cvičenia CLT (charismatic leadership tactics’), aby zvýšili ľuďom charizmu pri verejnom prejave. Následne testovali, do akej miery tieto cvičenia pomohli ľuďom stať sa viac charizmatickými. Vybrali náhodne 34 dobrovoľníkov a porovnávali ich prejav pred a po tréningu.
Aký bol výsledok? Dobrovoľníci zaznamenali výrazné zvýšenie charizmy až o 60%.
Rozvíjanie verbálnych znakov – pri prejave sa museli dobrovoľníci naučiť používať metafory a prirovnania, rozprávať príbehy a anekdoty z vlastných skúseností, používať kontrasty a rečnícke otázky, vyjadriť určité morálne presvedčenie, nastaviť vysoké ciele a vyjadriť presvedčenie o tom, že dokážu byť dosiahnuteľné. Pýtate sa, aký to malo cieľ? Všetky tieto cvičenia dopomáhali k tomu, aby prejav zaujal ľudí, aby lepšie pochopili a zapamätali si, o čom rečník hovorí.
Rozvíjanie neverbálnych znakov – vyjadriť nadšenie v hlase, použiť gestá a mimiku tváre, aby zaujali, to všetko viedlo k tomu, aby sa u dobrovoľníkov zvýšila charizma a vedeli podať prejav iným, záživnejším spôsobom.
Pravda je, že neexistuje jednotný recept na charizmu. Každý človek je výnimočný a u každého sa charizma prejavuje iným spôsobom. Vedeli ste, že i Adolf Hitler sa považoval za jedného z najcharizmatickejších ľudí? Z časti to bolo spôsobené i tým, že bol úplne presvedčený o Nemecku ako o dokonalej krajine, kde bol on vybraný ako „vyvolený“, aby ju viedol a aby prebral celú Európu.
Áno, ak sa tento „dar“ charizmy dostane do nesprávnych rúk, dokáže zmanipulovať i veľké množstvo ľudí a spôsobiť veľké škody. Čo sa však stane, ak charizma bude využitá pozitívnym spôsobom? Môžeme ľuďom ukázať cestu k šťastiu, ako to urobil Dalai Lama svojím jedinečným pohľadom na šťastie, môžeme ich motivovať a inšpirovať, ako to nenásilne dokáže Will Smith vo svojich prejavoch. Alebo sa stať dobrými vodcami, ako to dokázal Barack Obama a Bill Gates.
Zdroje:
http://www.whiteboardmag.com/12-tactic-to-become-more-leaderlike-influential-and-charismatic/
https://www.huffingtonpost.com/vanessa-van-edwards/5-habits-of-exceptionally-charismatic-people_b_5695017.html